Vietnam en heel geen Lonely Planet

26-04-09 zitten we in Vihn. Vihn is niks. Blij dat we de busreis overleefd hebben drinken we wat biertjes met de andere reizigers en vinden een guesthouse op het busstation.

De volgende ochtend richting Nihm Bin. Grappig want we zijn ook in Nim Bin Australie geweest. We zitten weer in de bus met onze Engelse vriend die we uiteindelijk 6keer zullen tegenkomen. Zelfs in een ver continent als Azie zijn we gewoon schapen en volgen we de kudde, die Lonely Planet heet. Mocht je ooit iemand in een ver land meerdere malen tegenkomt dan mag je de BBC bedanken om haar Lonely Planet. In Nihm Bihn bezoeken we Tam Coc en ondanks de regen is onze fietstocht ernaartoe een zegen. Fietsend door kleine dorpjes wordt ons de weg gewezen en Tam Coc zelf blijkt een ware beloning. Je vaart hier met een roeibootje tussen de limestone kliffen en groene rijstvelden. Het is moeilijk uit te leggen, maar zelfs met dit slechte weer staat Tam Coc in onze top drie wat betreft natuurschoon. Hij past in het rijtje met de stranden van Tasmanie en Lake McKinsey op Frasier Island. We zijn twee volle dagen in Nihm Bihn en reizen dan weer door. Ondanks dat we een totaal andere reis maken ga ik mijn huisgenoot uit Amsterdam Tom en zijn vriendin Anneliek in Hanoi meeten.

Al enkele jaren sta ik koniginnenacht met Tom los te gaan in Amsterdam en nu meeten we elkaar, zonder hulp van de Lonely Planet ;-), in Hanoi op koniginnenacht. Zoals het hoort kent Tom de plek met het goedkoopste bier (15cent) en zo drink ik deze koniginnenacht net zoveel als de laatste maand bij elkaar. Op de dag zelf beginnen we cultureel. We bezoeken het graf van Ho Chi Min en ontdekken de stad. Hanoi is een mooie hoofdstad met stadsvijvers en leuke winkels en restaurantjes. Het is in Vietnam zoiezo meer ontwikkeld dan in bijv. Laos. Ook s'middags vieren we natuurlijk de verjaardag van de konigin en drinken met 6nederlanders en 4engelsen onze biertjes. Toch moet ik bekennen. Ik mis de uitgelaten sfeer van Amsterdam en al helemaal een stevig potje Minimal..

De volgende dag boeken we een tour Hallong Bay en een 4daagse trekking richting Sapa. Het is een sport om een tour te boeken. Vietnam is het land van de oplichters en agresieve verkopers. Het is even zoeken naar de goede prijs. Zit je op dezelfde boot, betaalt iemand 30, 60 of 80$.

Hallong Bay is zijn geld waard. Met een Ibizabootdek varen we door de limestone fjorden en zelfs het weer zit mee (het is alleen nog maar grauw geweest). Alleen onze kamer op de boot is het al waard. Het is echt bijzonder wakker te worden uit het raam te kijken en limestonecliffen en blauwe zee te zien. Nog een kayaktocht en dan s'avonds met de trein richting Sapa.

Dus zo voelt het om in een doodskist te liggen! Tussen mij en het plafont zitten slechts 20cm. Toch slaap ik wonderbaarlijk goed en zo komen we maandag 4mei aan in Sapa. We verwachten niet veel van een 4nachten, 3dagen trekking voor 70$, maar we worden aangenaam verrast. Het hotel heeft een hotelwaardige kamer en ook het eten is goed. De guesthouses hier in Azie zijn danwel goedkoop, maar het label Hotel mogen deze kamers nooit krijgen. Dezelfde dag nog doen we een trekking naar een zogenoemd Minority Village. Het enige minority aan deze Village is dat de bewoners ten opzichte van de toeristen in de minderheid zijn. Het dorpje is net een openluchtmuseum, maar evengoed wel fun. De tweede dag lijkt er meer op. Een stevige tippel richting iets meer afgelegen dorpjes. Na de trekking belonen we onszelf samen met Tom en Michael op een aantal biertjes. Ook hier bier Hanoi en verbaasde blikken bij het afrekenen. Ja jongens het is echt 1euro voor 6bier. De laatste dag trekking de berg op. Gehuld in mist zien we niks van het uitzicht en voor de highlight op deze berg 'de European Garden' komen we natuurlijk niet naar Vietnam.

S'avonds weer terug in de doodskist en keurig optijd komen we 5.00s'ochtends aan in Hanoi. We hangen hier nog twee dagen en dan gaat onze reis richting Hong Kong verder. Vele haten Vietnam, ze proberen je ook overal op te lichten. Wij zijn er redelijk ongeschonden vanaf gekomen en ik heb me hier goed vermaakt. Nu staat China op het programma waar de route richting Hong Kong misschien wel met een lusje richting Beijing wordt uitgebreid. We zullen zien. Tom nog bedankt voor het point-it boekje, want ik ben benieuwd of de Chinezen iets van ons en wij iets van de Chinezen zullen begrijpen. Achh daar hebben we de Lonely Planet voor ;-)